TRAMVAJ T3
Tatra T3 je československá tramvaj, vyráběná od začátku 60. let do druhé poloviny 90. let 20. století podnikem ČKD Praha v závodě Tatra Smíchov. S přibližně 14 000 kusy se jedná o nejpočetněji vyráběný tramvajový vůz na světě.
Konstrukce
T3 (původní označení TIII) byla vyvinuta především kvůli velké hmotnosti svého předchůdce – typu Tatra T2 – který nebyl pro menší provozovatele s nekvalitním kolejovým svrškem ideální. Díky nadčasovému designu a kvalitní konstrukci se tento nový vůz stal synonymem slova tramvaj. T3 je totiž rekordman v počtu vyrobených kusů jednoho modelu tramvaje (přes 14 000 vyrobených vozů). I v současnosti je (zřejmě) nejrozšířenějším vozem na světě. Na svoji dobu patřila k nejmodernějším vozidlům, byly použity nové materiály (např. plasty a sklolaminát).
T3 je jednosměrný čtyřnápravový motorový tramvajový vůz odvozený z americkékoncepce PCC. Oproti T2 prodělal změny jak interiér (byly použity koženkové sedačky – laminátové se začaly používat až později), tak i elektrická výzbroj (nová odporová typu TR37). Podvozky ale zůstaly beze změny. Od 90. let můžeme vysledovat různé úspěšné i neúspěšné pokusy o modernizaci či rekonstrukci těchto tramvají (viz seznam Rekonstrukce a modernizace).
Po pokusech pražského a brněnského dopravního podniku modernizovat vozy T3 na typ Tatra T3R, se výrobce (ČKD Praha) v polovině 90. let rozhodl opětovně zařadit model T3 do výroby (poslední tramvaje T3 opustily brány továrny v roce 1989), tentokrát však právě v tomto zmodernizované provedení T3R (o něco později také typ Tatra T3RF).
Do tohoto typu tramvaje je možno montovat podvozky jak pro normální rozchod kolejí 1435 mm, tak i pro rozchod 1000 mm. Taktéž je možný provoz i na jiných, nestandardních rozchodech podle požadavků dopravních podniků.
Prototypy
První prototyp (evidenční číslo 6101) byl vyroben v roce 1960. Na podzim téhož roku byly v Praze zahájeny zkušební jízdy. V běžném provozu jezdil vůz od 21. června1961. Na jaře 1962 byl po vážné dopravní nehodě odstaven, oprava byla provedena až po zahájení sériové výroby tramvají T3 na podzim1963. Poté byl znovu zařazen do provozu. Z osobní dopravy byl vyřazen v roce 1984, dalších sedm měsíců byl veden jako služební s ev.č. 5513 (pouze administrativní přečíslování, fyzicky nebylo nikdy provedeno). V květnu 1985 byl vůz zlikvidován. Prototyp se od sériového provedení odlišoval především provedením dveří, které se podobalo vozům T2, tj. přední a zadní dveře byly širší (1 300 mm), střední naopak užší (1 050 mm). Ačkoli toto řešení umožňovalo nástup širšími dveřmi hned dvěma osobám, nakonec se přešlo k jednotným rozměrům dveří, a to hlavně z důvodu snížení množství náhradních dílů.
Tzv. předsunutý vůz (někdy označován jako druhý prototyp) s evidenčním číslem 6102 byl vyroben v roce 1962, téhož roku byl v Praze zařazen do provozu. Vyřazen byl v roce 1996, přičemž byl určen pro likvidaci. Díky několika nadšencům byla tramvaj zachráněna a na přelomu 20. a 21. století byla zrenovována do původního stavu. V současnosti je využívána pro komerční a objednané jízdy.
Rekonstrukce a modernizace v Česku a na Slovensku
V 90. letech modernizoval své vozy T3 i liberecký dopravní podnik. Kromě tzv. velkých rekonstrukcí na typy T3G nebo 02T (viz níže), proběhly u některých tramvají pouze tzv. malé modernizace, které byly označeny jako Tatra T3m. Jejich hlavním účelem byla úprava interiéru pro cestující (nové sedačky, protiskluzová podlaha, nové osvětlení, atd.)
- Tatra T3M – tyristorová výzbroj TV1
- Tatra T3G – výzbroj TV8 s GTO tyristory - též jako novostavba
- Tatra T3R – výzbroj TV8 s GTO tyristory, nový design, typ též vyráběn jako nové vozidlo
- Tatra T3M.3 (též Tatra T3T), Tatra T3M.4 – výzbroj TV14 s IGBT tranzistory
- Škoda 01T (též Tatra T3M.0) – výzbroj Škoda s IGBT tranzistory
- Škoda 02T (též Tatra T3M.04) – výzbroj Škoda s IGBT tranzistory
- Tatra T3R.E – střídavá výzbroj TV Europulse
- Tatra T3R.P (též Tatra T3P) – výzbroj TV Progress
- Tatra K3R-NT – výzbroj TV Progress, kloubová tramvaj je vytvořena spojením dvou vozů T3, mezi něž je vložen nový střední nízkopodlažní článek
- Tatra T3S – výzbroj TV14 s IGBT tranzistory, nový design
- Tatra T3Mod – střídavá výzbroj EVPÚ Nová Dubnica
- Tatra T3AS – střídavá výzbroj EVPÚ Nová Dubnica, nový design
Novostavby
- Tatra T3M.2-DVC – tyristorová výzbroj TV1
- Tatra T6A5.3 – výzbroj TV14 s IGBT tranzistory, vozová skříň T6A5, pouze jeden exemplář (Praha)
- Tatra T3R.EV – asynchronní výzbroj TV Europulse, možnost nového designu
- VarioLF – asynchronní výzbroj TV Europulse, střední část vozu je nízkopodlažní, nový design
- Tatra T3R.PV – výzbroj TV Progress, možnost nového designu
- Tatra T3R.PLF – výzbroj TV Progress, střední část vozu je nízkopodlažní
- Tatra T3R.SLF – u prototypu výzbroj Ganz-Skoda, sériové vozy výzbroj Škoda, střední část vozu je nízkopodlažní
K různým rekonstrukcím dochází i v mimo Českou a Slovenskou republiku. Např. pro Ukrajinu a Rusko byl vytvořen typ Tatra KT3 (výzbroj TV Progress, nový design) – kloubová tramvaj, která je vytvořena spojením dvou vozů T3, mezi něž je vložen nový střední nízkopodlažní článek.
Komentáře
Přehled komentářů
Torsion bras de quelqu'un est comment poupe votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur essence pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque set votre manque de sensibilite bat, il pompe le sang tout au long vos arteres a la vacances de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/cialis-fin-du-brevet/
High and Low Blood Stress Symptoms
(AsarneCarBrOax, 12. 7. 2018 15:38)